8. 12. 2010.

Otvoreno pismo advokatima povodom OFPS-a

Živimo u vreme koje postaje sve teže, finansijski, ali mnogo važnije, moralno. Da li je to ono što nazivaju “tranzicija”, ili je to, ono u šta ja više verujem, puka ljudska nezajažljivost i sebična okrutnost, te dobrota je ono što nestaje iz naših života.
Pozitivni potezi, ili čak i postojanje pozitivnih emocija, se sve više svodi na uzak krug ljudi, dobri smo samo prema članovima svoje porodice.
Na žalost, izgleda da Srbija ne samo da je deo ovog procesa, već izgleda da građani Srbije samo pokušavaju da ovaj proces sve više ubrzaju. A u ovome im svestrano pomaže Vlast, koja nas uči da je bitno samo obezbediti što više novca, nebitno od koga uzimate i na koji način (a svodi se na to da otimate od slabijih koji vam ne mogu ništa, ili molite od jačih koji vam mogu sve).
Klasičan primer, gotovo simbol, ovog procesa je OFPS (Organizacija Prozvođača Fonograma Srbije).
OFPS je organizacija koja posluje pod obrazloženjem da štiti prava proizvođača fonograma. Sve ovo je utemeljeno u Zakonu o autorskim i srodnim pravima, koji dopušta "kolektivnu" zaštitu prava gde ako postoji Organizacija, njeni akti imaju snagu Zakona.
Sam Zakon u saradnji sa Statutom i Tarifom (akti OFPS-a) praktično omogućavaju ovoj Organizaciji da bilo kog građana Srbije učini svojim dužnikom (na kraju teksta je objašnjenje kako OFPS funkcioniše, ukoliko to ne znate).

Moja firma, Ikomo d.o.o. je i sama Proizvođač fonograma. Izdajemo profesionalne DVD-e za frizere, uredno plaćamo za autorska prava i imamo ISSN broj. Od 1. januara 2011. ćemo svoja prava štititi individualno (po Zakonu nismo mogli ranije). Međutim, OFPS zadržava pravo da našim korisnicima naplaćuje što će u svojim frizerskim salonima puštati naše diskove, zato što “po Zakonu” (opet ova reč) oni naplaćaju i ako u prostoru samo postoji uređaj za emitovanje (a danas je svaki mobilni telefon uređaj za emitovanje).

(O pitanju ograničavanja naših prava kao proizvođača fonograma, da naši korisici – frizeri, u svojim salonima, ne mogu gledati naše proizvode a da to ne plate nekom drugom, tražio sam mišljenje Zavoda za intelektualnu svojinu, ali oni su mi tražili novac da bi mi dali mišljenje.)

Veliki broj malih preduzetnika (evo mi potičemo iz sveta frizera) je ogorčen na ovu Organizaciju. Teraju ih da plaćaju, uzimaju im sredstva sa računa, njihovi “inspektori” na terenu su veomo neprijatni, ponašaju se sa nipodaštavanjem... Ukoliko firme pokušaju da se bore za svoja prava, naiđu na zid sudstva koji im naplaćuje za svaku žalbu, a odluke donosi unapred (kada sam ja išao na Sud, prvo što me je sudija pitala je “Da li imate TV”, jer joj je to najlakše, ako imate TV, nećemo dalje ni da pričamo, nema veze ni to što mi plaćamo autorska prava, ni to što imamo dozvole, ništa, ako ste rođeni u Srbiji, patite).
Ima i advokata koji kada prvi put čuju za OFPS iz neverice i bez velikog proveravanja “uzmu” slučaj, pa kada “pognu” glavu opet njihovi klijente plaćaju skupe procese.

Pišem vam iz moralnih pobuda, iz osećaja pravde. Iskreno verujem, osećam, znam.... da OFPS nije pozitivna organizacija, i da se ovde ne radi ni o kakvoj “zaštiti”. Svakodnevno viđam unezverene ljude koji u dodiru sa ovim gube svaku volju za životom, svaku veru u budućnost i pravdu.
Pišem vam da razmotrite mogućnost da preuzmete slučajeve borbe protiv OFPS-a. Ja vidim nekoliko načina borbe:
  1. “Terati” pobijanje ovog i ovakvog Zakona do kraja, jer ne vidim da je ikako pravedno napraviti Zakon koji omogućava privatnim Organizacijama da naplaćuju koliko i kada žele od svakoga od koga žele.
  2. Ići na pojedinačne slučajeve. Moja ideja je iskoristiti član 181. stav 3 Zakona gde su dužni da korisnike obaveste o svom repertoaru, a ja sumnjam da će OFPS obaveštavati da neko nije na njihovom repertoaru. Možda se “uhvatiti” za ovo i pobijati njihove zapisnike?
  3. Obaveštavati proizvođače fonograma o zlu koje radi OFPS, i insistirati da što više njih istupi iz članstva (a članovi su svi, dovoljno je samo da su u Srbiji).

Iako bih voleo ovo pod 1, predpostavljam da za ovo nemamo ni sredstava ni snage. Vama pišem zbog ovoga pod 2, ako mislite da je ovo moguće (ili imate neke druge ideje) predlažem vam da postanete “zvanična” kancelarija za odbranu od OFPS-a. Klijente ćete dobiti u velikim količinama, a troškove naplaćivati od dobijenih sporova.
U ovom slučaju, “žrtvama” bi ponudili besplatnu zaštitu, a vi bi istrpeli troškove dok ne uspete da ih naplatite. OFPS jeste solventna organizacija, ali očigledno i bliska vlasti.
Ovo bi bio vaš doprinos širenju dobrote i učestvovali bi u početku talasa dobrih dela kojima bi bilo dobro preplaviti ovu našu zemlju, jer osim rata ili revolucije, to nam je jedina opcija da izađemo iz krize u koju tonemo sve dublje i dublje.

Hvala vam na vremenu koje ste posvetili čitanju ovog pisma, radovao bi me odgovor.

Нема коментара:

Постави коментар